Si volen llegir la primera part, la tenen aquí. La foto és de “The Leftovers”.

THE LEFTOVERS

La por. El desconcert. Que fer quan les estructures espirituals i científiques a nivell global s’enfosen per un fenomen global inesperat.

Amb una premissa de ciència ficció que no es pot resoldre, Damon Lindelof poleix el caos de les grans preguntes sense resposta de “Lost” i construeix un dels drames més intensos mai vistos en televisió, un conjunt d’emocions i desconcert a flor de pell, on la puresa del blanc es transforma en pura maldat, on la recerca per la salvació es redefineix i queden en entredit tots els paradigmes morals. Ajudada per un sentit narratiu de primer ordre (cap sèrie contemporània ha fet servir millor els flashbacks i la no linealitat temporal) ha anat ascendint a poc a poc al cim de la televisió actual.

THE FALL

Entre la irregular “Broadchurch”, l’excés de “Luther” i les molt reivindicables “The Shadow Line” i “Happy Valley”, semblava que els policials britànics contemporanis ho tenien tot dit. Però “The Fall” té els perfils psicològics més complets i esfereïdors del gènere. Un assassí de dones que posa en entredit (de manera terrorífica) els tòpics sobre la violència de gènere i una investigadora (majestuosa Gillian Anderson) implacable, amoral i amb un instint de justícia a prova de qualsevol repte. Entre els dos es dona un joc del gat i la rata que construeix un relat de gran intensitat dramàtica, que té com a rerefons una Irlanda del Nord encara no recuperada del tot dels seus conflictes socials i polítics.

MR.ROBOT

Els ordinadors, els telèfons mòbils, l’ètica dels “hackers”, el debat entre seguretat i llibertat… Temes amb els que sopem cada dia. Alguns preocupants i d’altres amb sospita de teories conspiratives.  “Mr.Robot” recull tot aquest estat d’incertesa i el converteix en un thriller dinàmic, vibrant i adictiu, on el repartiment encaixa a la perfecció en els perfils d’un personatges molt arrelats a la psicologia incerta dels Estats Units actuals. Fins i tot mecanismes narratius que podrien resultar efectistes en altres mans esdevenen un actiu inqüestionable. I els primers cinc minuts del primer episodi (quan el protagonista li explica a un pederasta que l’ha enxampat) es troben ja al capdamunt dels inicis televisius de tota l’historia.

TRUE DETECTIVE

Dues temporades, dos mons. Els detectius salvatges que es transformen mentre investiguen, que combaten enemics de carn i ossos però que mai no podran derrotar un mal espiritual més gran, que no és corpori i que els perseguirà fins el final dels seus dies. El relat del mal als Estats Units en dues temporades amb localitzacions, personatges i climes diferents, però que responen a una mateixa literatura i a una mateixa desesperació. És el viatge dels motoristes de “Easy Rider” 50 anys després, però fet a l’inrevés: Del sud inhòspit a l’enganyós sol de Califòrnia. Investigacions i tragèdies, religions i espiritualitat, tot entra dins una sèrie amb uns personatges que s’enganxen a la pell. I per cert, la segona temporada mereix una rehabilitació integral.

FARGO

El mite de les fronteres nord-americanes, en versió d’hivern. El millor dels germans Coen. En televisió. I sense els germans Coen. Potser la sèrie de la dècada que més camí ha recorregut per superar les expectatives. Ho fa amb una realització cuidada i exquisidament cinematogràfica, esquitxant amb tanta sang com faci falta i amb els tocs d’excentricitat necessaris per que Noah Hawley porti amb orgull el segell Coen. A més, resulta  farcida amb referències al cinema negre que ultrapassen el referent cinematogràfic inicial de “Fargo” i posseeix alguns dels personatges que més ràpidament arrelen en el subconscient de l’espectador, cas del malèvol Lorne Malvo. I amb una segona temporada que conjuga un guió absorbent amb la descripció vibrant d’un canvi d’època, de la fi de l’era dels hippies i l’arribada de l’individualisme en versió de Ronald Reagan.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s