“Happy Valley” té uns escassos límits geogràfics que no corresponen amb la grandesa d’un gran drama

El passat 9 de febrer s’emetia al Regne Unit el darrer capítol de la segona temporada de “Happy Valley”. Després de la merescuda ovació del seu desenllaç, que no desvetllaré, van arribar les queixes: Gairebé dos milers d’espectadors es queixaren per que no podien entendre alguns dels diàlegs. Alguns dels personatges emetien una mena de murmuris que difícilment es podrien comprendre, i no varen ser pocs els qui van necessitar els subtítols per sords.

happy valley 2

Si em pregunten, aquest “incident” descriu a la perfecció el que és la naturalesa de la sèrie: Si els personatges han de parlar baixet, ho fan. Si han de fer servir un accent adequat a la zona on passa la sèrie (West Yorkshire), molt allunyat de l’anglès estàndard dels informatius de la cadena, es fa. Si necessiten violència, la tenen. Concessions? Cap ni una.

“Happy Valley” juga a la concreció. Quelcom que sembla fàcil de plantejar, però en televisió és més difícil d’executar. És un drama directe, sec, sense cap concessió a la lleugeresa, a excepció d’una brillant introducció pseudo-còmica a la segona temporada, quan la seva protagonista, la inspectora Catherine Cawood (extraordinària Sarah Lancashire creant un personatge icònic), narra un delirant incident on ha hagut d’alleugerir el patiment d’un animal. En un moment on dos dels drames policials britànics més famosos (“Luther” i “Broadchurch”) han pres camins narratius desconcertants, “Happy Valley” coneix els seus límits i els explota a la perfecció.

A la primera temporada, Cawood sobreviu com pot el suïcidi de la seva filla, que li ha deixat un net per cuidar i convençuda que qui deia ser la parella de la noia en realitat la va violar i la va empènyer a acabar amb la seva vida. A la segona aquest conflicte queda parcialment resolt, de manera que l’acció es desvia cap a altres crims que pateix la zona. Menys càrrega dramàtica directa, però una naturalitat digna d’un guió molt sòlid. Sally Wainwright, la creadora de la sèrie, va créixer a la zona, i la relació es prou obvia: Poques vegades es mostra millor la naturalesa tancada d’un poble petit, on els pecats d’algú s’estenen en forma de rumors. Fins i tot el que podria semblar més incoherent, la conversió del personatge d’Ann Gallagher de jove segrestada a policia amb instint, Wainwright ho converteix en una oportunitat per que Cawood estableixi una relació especial amb Gallagher, a mig camí entre una maternitat simbòlica i un mestratge sever.

happy valley 3

Cawood no pot provar la violació de la seva filla, però la narració ens mostra a Tommy Lee Royce, a qui Cawood considera culpable, com un criminal ferotge, capaç de matar amb tota la cruesa que faci falta al temps que vol recuperar el temps perdut amb el seu fill, de qui en desconeixia l’existència. Però Royce (un esplèndid James Norton, ara a “War and Peace”) no sembla tenir sentiments d’amor cap al seu fill, més que una obsessió per posseir-lo i convertir-lo en el seu successor.

I és que la possessió masculina és un tema clau a “Happy Valley”. En un moment en que la sensibilització contra la violència masclista és prou latent als drames televisius, el tractament que la sèrie fa de la violència contra les dones ha passat desapercebut, però és molt més directe i efectiu que les mencions més o menys explícites que hi ha hagut “Girls”, “Game of Thrones” o “Jessica Jones”. La sèrie ho canalitza amb dos dels assassinats més brutals vistos en molt de temps, el de la policia Kirsten Mcaskill a la primera temporada i el de Vicky Fleming a la segona. I no són els únics exemples, existeix també una violació tan fastigosa com magistralment narrada en el·lipsi a la primera temporada. I tot plegat sense que resulti accessori, tot el dramatisme és orgànic a una de les sèries realment imprescindibles del panorama actual.

“Happy Valley” es pot veure a Movistar+.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s