Comencem el repàs a les millors pel·lícules del 2016

(La imatge que il·lustra l’entrada és un fotograma de “The Handmaiden”)

 

20 – 10 CLOVERFIELD LANE (Dirigida per Dan Trachtenberg. Estats Units)

La nissaga de “Cloverfield”, iniciada el 2008 i que el 2017 continuarà amb l’anunciada “God Particle” (ambientada a l’espai), ha seguit aquest any a “10 Cloverfield Lane”. Una combinació hàbil de cinema de terror, ciència ficció, comèdia i drama psicològic, realitzada amb dinamisme i una entrega actoral encomiable.

 

19 – EVERYBODY WANTS SOME ( Estrenada com “Todos Queremos Algo”, dirigida per Richard Linklater. Estats Units)

Enmig d’una febre audiovisual de record dels anys vuitanta, la visió de Richard Linklater és la d’una comèdia mesurada, nostàlgica i colorista.  El director de “Boyhood” o la relacionable “Dazed and Confused” evita drames però no per aquest motiu deixa de fer un retrat profund de la seva joventut.

 

18 – LA PROPERA PELL (Dirigida per Isaki Lacuesta. Catalunya / Espanya / Suïssa)

Quan el cinema català trepitja territori és quan treu més suc de les seves històries. I amb la ma experta de Isaki Lacuesta al capdavant, “La propera pell” parla d’identitats que s’evaporen i reapareixen enmig de la boira de l’hivern als pirineus. Un drama de primer ordre.

 

17 – SPOTLIGHT (Dirigida per Tom McCarthy. Estats Units)

Si al 2015 “El Club” mostrà de manera crua la connivència amb els abusos infantils per part d’un grup de religiosos retirats, “Spotlight” amplia l’objectiu i apunta, pas a pas i amb bona lletra, les complicitats de l’esglèsia com a  institució i com el periodisme exerceix una denúncia que alhora esdevé una mena de catarsi deontològica.

 

16 –ANTES SI, AHORA NO (Títol original: “Jigeumeun-matgo-geuttaeneun-tteullida” Dirigida per Hong San Soo. Corea del Sur)

Amb el punt d’inici del “Home coneix dona”, Hong San Soo bifurca el relat per dir-nos que les històries es poden contar de dues maneres i que les seves conseqüències  poden ser infinites. Connectant amb el Wajda de “El Azar”, “Antes si, ahora no” apunta a la complexitat de tot el que governa les relacions humanes en general i l’amor en particular.

green-room

(fotograma de “Green Room”)

 

15 – GREEN ROOM (Dirigida per Jeremy Saulnier. Estats Units)

No és que sigui una bona pel·lícula d’acció, sinó que Jeremy Saulnier subverteix els codis del gènere per aconseguir un títol vibrant, desassosegant i terrorífic, en el sentit més psicològic del terme. Molt ben complementada per un repartiment sòlid, liderat per el ja enyorat Anton Yelchin i amb Patrick Stewart majestuós en la seva maleficència.

 

14 – BROOKLYN (Dirigida per John Crowley. Regne Unit / República d’Irlanda / Canadà)

L’enyor o el sentiment de pertinença  han tingut la seva millor traducció cinematogràfica amb “Brooklyn”, que amb un acurat classicisme ha relatat l’experiència de la immigració irlandesa als Estats Units a finals del segle passat. L’equilibrada i alhora sensible interpretació de Saoirse Ronan, la seva millor arma.

 

13- TARDE PARA LA IRA. (Dirigida per Raúl Arévalo. Espanya)

Arévalo debuta en la direcció amb un thriller que connecta la seva experiència com a actor (“La Isla Mínima”) amb ecos que arriben fins  a Sam Peckinpah. La historia d’una venjança treballada durant anys, un argument prou vist però tractat amb tensió i molt bon pols narratiu.

 

12 – HIGH RISE (Dirigida per Ben Wheatley. Regne Unit)

Les adaptacions de les obres de J.G.Ballard poden ser empreses difícils, però quan funcionen son d’una riquesa inqüestionable. Així fou amb “Crash” i ara amb “High Rise”, que enmig de la seva historia complexa i laberíntica exposa la facilitat amb que les civilitzacions més avançades poden acabar en l’autodestrucció.

 

11 – THE HANDMAIDEN (Estrenada com “La Doncella”. Dirigida per Park Chan Wook. Corea del Sur)

Després del seu debut internacional amb “Stoker”, Park Chan Wook deixa la set de venjança a una banda i en un exercici de virtuosisme trasllada de l’Anglaterra victoriana a la Corea ocupada pel Japó una faula d’amor, conspiració i sensualitat extrema. Atrapa des del primer moment.

highrise

(fotograma de “High Rise”)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s