Seguim amb les millors pel·lícules del 2016. Si volen llegir quines van quedar entre les posicions 20 i 11, poden anar a l’entrada d’ahir.

(La imatge que il·lustra l’entrada és de “Carol”)

10 – CAROL (Dirigida per Todd Haynes. Estats Units)

Todd Haynes s’està convertit en un autor de Hollywood. En 14 anys només ha realitzat tres pel·lícules, un perfeccionisme justificat. Quan  va realitzar “Far From Heaven” (Lejos del Cielo) el 2002, va emprar l’envoltori del melodrama clàssic per parlar de temes que restaven vedats  per directors com Douglas Sirk. Ja aleshores els resultats foren molt notables, però amb “Carol” Haynes ha aconseguit polir els seus models, desfent-se de l’estil gairebé declamatori d’aleshores per condensar un drama que torna a aquelles èpoques però que resulta més punyent.

 

9 – ELLE (Dirigida per Paul Verhoeven. França / Bélgica / Alemanya)

Amb 78 anys, Paul Verhoeven torna a mostrar les seves ganes de convertir-se en un esperit lliure, rodi on rodi. Amb “Elle” ha escollit un dels guions més complexos dels darrers anys, potser no per la seva intel·ligibilitat sinó per la cruesa amb que tracta temes con els abusos sexuals, la violència o el debat entre realització personal i carrera professional. Tot això relacionat amb una mentalitat francesa que tracta de sobrevolar els problemes amb tal d’assolir l’èxit. I com a rostre de la complexitat, no podia comptar amb millor actriu que no pas Isabelle Huppert.

 

8 – THE INVITATION (Estrenada com “La Invitación” Dirigida per Karyn Kusama. Estats Units)

Al 2013 “Coherence” mostrà que les “dinner parties” nord-americanes podien esdevenir el punt de partida per pel·lícules que tractessin qualsevol tema. Fins i tot els universos múltiples.  Amb “The Invitation” el que havia de ser un sopar entre amics acaba esdevenint un relat sobre la mort que va creixent per oferir uns 20 minuts finals terrorífics i antològics. Tota una revelació per Karyn Cusama, que ha passat de firmar mediocritats a estar lligada a sèries com la magnífica “Halt and Catch Fire” i a realitzar amb “The Invitation” la seva millor pel·lícula.

 

hell-or-high-water

(Fotograma de “Hell Or High Water” / “Comanchería”)

 

7 – ARRIVAL (Estrenada com “La Llegada”. Dirigida per Denis Villeneuve. Estats Units)

Amb la nova “Blade Runner” esperant per aquest any, Denis Villeneuve no podia haver trobat una millor historia per narrar que “The Story of Your Life” conte de Ted Chiang convertit en “Arrival”. Villeneuve el fa servir de punt de partida no tan sols per parlar de la comunicació sinó que arriba a posar en dubte allò que trobàvem inalterable, com el temps mateix. Amb una banda sonora excelsa i els seus plans amplíssims i sostinguts marca de la casa, Villeneuve s’està llaurant la seva pròpia llegenda.

 

6- HELL OR HIGH WATER (Estrenada com “Comanchería”. Dirigida per David Mackenzie. Estats Units)

A les darreries de l’any arriba una visió contemporània del millor cinema nord-americà, amb tota la ironia possible que suposa que tingui un director escocès com David Mackenzie. Però gràcies a un excel·lent guió de Taylor Sheridan (responsable del text de “Sicario”, entre d’altres), Mackenzie combina drama, “road movie” i acció amb un bri de denúncia social i gotes de western, i el resultat és imponent. Gran mèrit també en la direcció d’actors, treient petroli del normalment inexpressiu Chris Pine i amb la paciència per calmar els tics de Jeff Bridges.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s