Bon debut en una pel·lícula independent de ciència ficció íntima

BOKEH 

Dirigida per Geoffrey Orthwin & Andrew Sullivan (Estats Units / Islàndia, 2017)

Disponible només a Netflix

 

  El Bokeh és un recurs fotogràfic que consisteix en enfocar fins al màxim detall el subjecte al primer pla d’una imatge, de manera que el fons quedi totalment desenfocat. Quelcom que en fotografia s’aconsegueix gràcies a objectius amb apertura ràpida del diafragma, que ajuden a trobar llum en escenes on normalment va escassa. De fet, quan Stanley Kubrick es va entossudir a rodar “Barry Lyndon” amb llum natural, va demanar uns objectius híper ràpids a la NASA.

  No és una dada aliena al cas que ens ocupa, ja que Kubrick va ser un excel·lent fotògraf abans de convertir-se en un dels grans genis de la historia del cinema. Sigui com sigui, “Bokeh” també és el nom del debut en la direcció de Andrew Sullivan i Geoffrey Orthwein, un projecte realitzat amb pausa, ja que es va rodar a l’estiu del 2014 i no s’ha estrenat aquí fins ara, via Netflix, tres mesos després de tenir una estrena limitada a algunes sales dels Estats Units. Una historia amb un focus centrat a una parella que veu com el paisatge passa de ser un animal domesticat a un perill incontrolat.

bokeh4.jpg

  A “Bokeh” una parella d’americans es troben de viatge a Islàndia. Ella, Jenai (Mayka Monroe, la protagonista de “It Follows”), es desvetlla a una matinada amb llum i veu com un fenomen similar a una aurora boreal crea un feix de llum verdosa i imponent, que desapareix tot seguit. Torna al llit i quan la parella desperta es troben que tothom ha desaparegut. El descobriment es mostra de manera especialment efectiva,  en tant que va d’allò particular a allò general, el menjador i la recepció de l’hostal primer, el cafè veí després i en acabat els carrers. Una bona combinació de plans curts i generals i un dinamisme en l’edició que esdevenen ancores d’aquesta pel·lícula. A més, i com gairebé era obligat tractant-se d’un rodatge a Islàndia, la cinematografia es prou cuidada. Fins i tot algunes seqüències rodades a glaciars remeten visualment a “Interstellar”, tan diferent en el seu acabat però igualment rodada al petit país escandinau.

Un altre punt a favor és un guió que sap ser molt específic quan presenta els personatges: Ella té un sentit especialment pràctic, possibilitats econòmiques més altes (si és per feina o herència no ho sabem) i un pòsit religiós que quedarà a prova davant de la seva nova situació. Ell, de nom Riley (Matt o’Leary), és més idealista, més descuidat i fa fotos amb una càmera Rolleiflex de pel·lícula de format mig. Tot i la incertesa del futur, seguirà fent fotos amb l’esperança de poder-les revel·lar a un laboratori.

bokeh3.jpg

A partir d’aquest moment, la pel·lícula mostra situacions ja previstes: Sorpresa, perplexitat, negació, adaptació (ocupar cases i saquejar supermercats sense recança) i tristesa. El problema no és saber la raó d’aquesta desaparició global, sinó com afrontar-lo. Però Sullivan & Orthwein només tenen hora i mitja, de manera que els simbolismes poètics de “The Leftovers” no tenen cabuda. Tampoc el repòs de la imatge que trobaríem en Tarkovski, el gran mestre de la ciència ficció humanista d’on beuen, de manera directa o indirecta, gairebé totes les pel·lícules com aquesta. En aquest sentit, “Bokeh” té un discurs comparable al de “Otra Tierra” (“Another Earth”), l’estimable pel·lícula de 2011 dirigida per Mike Cahill i escrita per Cahill i Brit Marling, responsable aquesta última de l’aparatosa però magnífica sèrie “The OA”: No buscar respostes sinó saber quines preguntes fer.

Certament, “Bokeh” té alguns moments complicats, com un tram central on la desorientació dels personatges sembla que s’estengui a la mateixa pel·lícula, que pateix fins un tram final resolt de manera molt notable, i del que me’n estalviaré els detalls per si la volen descobrir. “Bokeh” té la força suficient com per merèixer una estona del seu temps i una ocupació del seu ample de banda.

bokeh2

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s